ТРЭЦІ ЭТАП РЭСПУБЛІКАНСКАЙ АЛІМПІЯДЫ ПА БЕЛАРУСКАЙ МОВЕ І БЕЛАРУСКАЙ ЛІТАРАТУРЫ Ў МІНСКУ

Трэці этап рэспубліканскай алімпіяды па вучэбных прадметах “Беларуская мова” і “Беларуская літаратура” за 2024/2025  навучальны год адбыўся14–16 студзеня ў Мінску.

Ужо традыцыйна ў журы алімпіяды акрамя настаўнікаў школ і выкладчыкаў вышэйшых навучальных устаноў г. Мінска ўваходзілі супрацоўнікі Інстытута мовазнаўства імя Якуба Коласа – вядучы навуковы супрацоўнік аддзела сучаснай беларускай мовы кандыдат філалагічных навук Вікторыя Іванаўна Уласевіч і вядучы навуковы супрацоўнік аддзела гісторыі беларускай мовы кандыдат філалагічных навук Эльвіра Валер’еўна Ярмоленка.

Рэспубліканская канферэнцыя «Першы крок у навуку»

Супрацоўнікі Інстытута мовазнаўства імя Якуба Коласа Ганчарэнка Кацярына, Глушыцкая Марына, Гоцка Дзіяна, Путрыч Алена, Торчык Карына, Хвіланчук Юлія, а таксама вучоны сакратар Аддзялення гуманітарных навук і мастацтваў Юшкевіч Вольга, выступілі ў якасці членаў журы рэспубліканскай канферэнцыі навучэнцаў «Першы крок у навуку», якую правёў Савет маладых вучоных НАН Беларусі з нагоды Дня беларускай навукі (20–21 студзеня 2025 г.).

Семінар для настаўнікаў беларускай мовы

10 студзеня 2025 г. у Інстытуце мовазнаўства імя Якуба Коласа прайшоў семінар для настаўнікаў беларускай мовы Савецкага раёна г. Мінска. Семінар быў арганізаваны Інстытутам мовазнаўства імя Якуба Коласа і Рэсурсным цэнтрам грамадска-гуманітарнага кірунку "Цэнтр беларускай мовы і культуры" пры падтрымцы ўпраўлення па адукацыі адміністрацыі Савецкага раёна г. Мінска.

ДА 100-ГОДДЗЯ ВЫДАТНЫХ ДЗЕЯЧАЎ БЕЛАРУСКАГА МОВАЗНАЎСТВА

У 2024 г. адзначалася 100-годдзе з дня нараджэння выдатных дзеячаў беларускага мовазнаўства, знакамітых вучоных Аркадзя Іосіфавіча Жураўскага (5 жніўня 1924 г.), Уладзіміра Васільевіча Анічэнкі (20 ліпеня 1924 г.), Аляксея Пятровіча Груцы (9 мая 1924 г.).

Гэтых асоб аб’ядноўвае не толькі год нараджэння. Іх аб’ядноўвае юнацтва, абпаленае вайной, прыблізна аднолькавы час абароны кандыдацкіх і доктарскіх дысертацый, удзел у стварэнні праекта стагоддзя ў айчыннай гуманітарыстыцы – “Гістарычнага слоўніка беларускай мовы”, званне лаўрэата Дзяржаўнай прэміі Рэспублікі Беларусь, прафесара, навуковае кіраўніцтва дзясяткамі дысертацыйных прац… Кожны з іх пакінуў пасля сябе багатую навуковую спадчыну, якая на дзесяцігоддзі вызначыла напрамкі развіцця беларускага дыяхранічнага мовазнаўства і не страціла сваёй запатрабаванасці і сёння.

.

СВЯТКАВАННЕ ЮБІЛЕЮ А.І. ЖУРАЎСКАГА НА ТАЛАЧЫНШЧЫНЕ

19 снежня 2024 года ў Талачыне адбыўся круглы стол, прысвечаны стагоддзю з дня нараджэння Аркадзя Іосіфавіча Жураўскага, вядомага моваведа, члена-карэспандэнта Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі, доктара філалагічных навук, прафесара, заслужанага дзеяча навукі БССР, лаўрэата Дзяржаўнай прэміі Рэспублікі Беларусь. Яго арганізатарамі выступілі Інстытут мовазнаўства імя Якуба Коласа Цэнтра даследаванняў беларускай культуры мовы і літаратуры Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі і Талачынскі раённы выканаўчы камітэт.

Аб канферэнцыі ў «Нацыянальным Полацкім гісторыка-культурным музеі-запаведніку»

20–21 лістапада 2024 г. у «Нацыянальным Полацкім гісторыка-культурным музеі-запаведніку» адбылася VI Міжнародная навуковая канферэнцыя «Сімяон Полацкі: светапогляд, грамадска-палітычная і літаратурная дзейнасць», прысвечаная 395-годдзю з дня нараджэння Сімяона Полацкага і 30-годдзю Музея-бібліятэкі Сімяона Полацкага.

Навукова-практычная канферэнцыя «Транскрыпцыя складоў піньінь на беларускую мову»

20 лістапада 2024 года адбылася навукова-практычная канферэнцыя «Транскрыпцыя складоў піньінь на беларускую мову», арганізаваная  Рэспубліканскім інстытутам кітаязнаўства імя Канфуцыя БДУ (РІКК БДУ) і Інстытутам мовазнаўства імя Якуба Коласа Цэнтра даследаванняў беларускай культуры, мовы і літаратуры.

II Міжнародны навуковы кангрэс “Беларуская мова – галоўная гісторыка-культурная каштоўнасць нацыі і дзяржавы”

У Інстытуце мовазнаўства імя Якуба Коласа прайшоў II Міжнародны навуковы кангрэс “Беларуская мова – галоўная гісторыка-культурная каштоўнасць нацыі і дзяржавы”, у якім прынялі ўдзел 178 чалавек. Падчас кангрэса адбыліся два пленарныя пасяджэнні, працавалі сем секцый, на якіх было абмеркавана шырокае праблемнае поле мовазнаўчых пытанняў:  сучасная беларуская мова: стан і тэндэнцыі яе развіцця; актуальныя праблемы гістарычнага мовазнаўства; дыялекты беларускай нацыянальнай мовы: сучасны стан; сучасныя праблемы беларускай лексікалогіі і лексікаграфіі; праблемы функцыянавання сучаснай беларускай мовы ва ўмовах блізкароднаснага білінгвізму; беларуска-славянскае і беларуска-неславянскае моўнае ўзаемадзеянне на розных гістарычных этапах; стылістыка тэксту і мова мастацкага твора, тэорыя і практыка перакладу; беларуская тэрміналогія і тэрмінаграфія: набыткі і перспектывы; фразеалогія і моўная карціна свету; анамастыка: гісторыя, сучасны стан і перспектывы развіцця; камп’ютарная лінгвістыка і корпусныя даследаванні мовы; актуальныя праблемы этналінгвістыкі, лінгвакультуралогіі, лінгвакраіназнаўства; тэарэтычныя і практычныя праблемы методыкі выкладання беларускай мовы; беларуская мова як замежная і інш.

Узнагароджанне лаўрэатаў Рэспубліканскага конкурсу навукова-даследчых работ “Вы паслухайце родную мову: жаўруковаю песняй звініць…”

30 кастрычніка 2024 года падчас Другога міжнароднага навуковага кангрэса “Беларуская мова – галоўная гісторыка-культурная каштоўнасць нацыі і дзяржавы” (да 95-годдзя Інстытута мовазнаўства імя Якуба Коласа) адбылося ўрачыстае ўзнагароджанне лаўрэатаў Рэспубліканскага конкурсу навукова-даследчых работ “Вы паслухайце родную мову: жаўруковаю песняй звініць…”.

Конкурс быў абвешчаны па сумеснай ініцыятыве Інстытута мовазнаўства імя Якуба Коласа і рэдакцыі часопіса “Роднае слова”. Мэта конкурсу – захаванне духоўнай спадчыны народа, павышэнне моўнай кампетэнцыі носьбітаў беларускай мовы, грамадзянска-патрыятычнае выхаванне і развіццё навукова-даследчых здольнасцей навучэнцаў і студэнтаў. Такое агульнарэспубліканскае мерапрыемства скіравана на павышэнне цікавасці да навукова-даследчага вывучэння роднай мовы, літаратуры, гісторыі і культуры, павышэнне інтэлектуальнага ўзроўню, захаванне і перадачу культурна-гістарычнай спадчыны будучым пакаленням, дэманстрацыю і папулярызацыю дасягненняў навучэнцаў і іх педагогаў. Конкурс стаў добрай навуковай платформай для моладзі і даследчыкаў, якія імкнуцца паглыбіць свае веды ў галіне мовазнаўства і прадэманстраваць свае дасягненні.

Глядзіце таксама

  • Корпус беларускай мовы